Monday, May 25, 2009

PHATHOS

Alla politiskt aktiva har någon upplevelse i livet som präglar deras politiska patos.
Min vän Lars-Håkan Halldin har skrivit något som till den milda grad bord vara en väckelse för de mest empatilösa att ta till sig.

"DECENTRALITISK DEMOKRATI"

Rötterna till min politiska filosofi

Många som läst min blogg undrar vad är dina värderingar innerst inne svaret är enkelt. Min far fick polio under andra världskriget när han var verksam i Sveriges Krigsmakt. Han drev en reparationsverkstad och beslagsindustri. Underleverantör som många andra.

En kväll under sextiotalet när han åt en kund reparerat en cykel och han begärde 5:- för arbete och material! Då sa kunden du skall bara ha 50 öre för du är invalid och har bra bidrag från samhället.

Från den stunden lovade jag heligt och svor inom mig en helig ed att alltid bekämpa enfald, dumhet och orättvisa. Våra sociala system skall inte vara allmosor där den sjuke, arbetslöse eller pensionären skall stå med mössan i hand. Alla har under sin yrkesverksamma tid arbetat in underlaget för vårt bidragssystem genom att avstå löneutrymme.

Jag kan aldrig medverka till att ta brödet ur munnen på min egen far. Det vore att skända hans sista vila.



Läs och begrunda

Lars-Olof Reinfeldt

0 Comments:

Post a Comment

<< Home