Thursday, April 30, 2009

EU ett val

Det kom ett mail från Marie Askelöf SVT.
Här nedan kan ni se frågor och de svar som jag lämnade till henne.
L-O


Hej!

Jag jobbar som reporter på SVT Smålandsnytt och håller på att sammanställa en sida inför EU-valet.

Du är en av 31 smålänningar som kandiderar i valet, och som kommer att presenteras lite kort på sidan. Så jag hoppas att du kan hjälpa mig genom att svara på tre frågor, så slipper jag ringa till alla.

1) Varför ska man bry sig om eu-valet?

2) Vilken är din viktigaste fråga?

3) Hur kommer det märkas att du är smålänning?

Svara gärna kort och koncist så att besökarna orkar läsa!


Tack på förhand,

Marie Askelöf


1) Varför ska man bry sig om eu-valet?

Vill du ha en "Stor Makt", långt borta, som bestämmer över ditt liv eller
vill du ha möjlighet att delta i de beslut som du tycker är viktiga för dig?

Vill du ha möjlighet att utkräva ansvar för beslut som politikerna fattar?

Ska du, svenska folket i riksdag och regering styra Sverige eller ska
Sverige utsuddas som nation och fungera lydstat i en framtida stormakt?

2) Vilken är din viktigaste fråga?

Att värna ett självständigt Sverige som samarbetar med andra länder i Europa
för en bättre miljö, ökad rörlighet och minskad kriminalitet

Att på alla plan motverka korruption och politiskt mygel i EU byråkratin.

3) Hur kommer det märkas att du är smålänning?

Förnuft, ansvar och mänsklighet ska på alla plan synas i de beslut som jag
är med och fattar.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home