Junilistans 25 konkreta punkter
Ställningstaganden i konkreta frågor
- våra 25 punkter
1. Ingen mer maktöverföring till EU
Alla förslag från EU ska behandlas i berörda utskott i riksdagen och där
genomgå
en strikt prövning. Om prövningen leder till slutsatsen att förslaget
inte hör hemma på EU-nivå, ska det tillbakavisas.
Regeringen ska sedan följa riksdagens rekommendation i EU:s ministerråd.
Detta innebär till exempel att:
. Arbetsrätten ska vara nationell och bestämmas i Sverige.
. Biståndspolitiken ska avgöras av medlemsstaterna och samordnas via FN.
. Skogspolitiken ska bestämmas i Sverige.
. Bostadspolitiken är en fråga för medlemsstaterna.
. Jaktpolitiken ska bestämmas i Sverige.
. Energipolitiken är en nationell fråga.
. EU ska inte besluta i detaljfrågor som till exempel rökning på allmän
plats,
snusning, alkoholreklam och dylikt.
. EU-länderna ska ha rätt att införa gränskontroll om detta anses nödvändigt
för att upprätthålla landets alkohol- eller narkotikapolitik.
Folkhälsoargument
tar över reglerna för den inre marknaden.
. Svenska traditioner av offentlighetsprincip och allemansrätt bevaras.
. Straffrätten är en nationell fråga.
. Invandrings- och asylpolitik är frågor för medlemsländerna.
2. Nej till Lissabonfördraget
Vi säger nej till det författningsförslag som nu fått namnet
Lissabonfördraget
och ratificerats av Sveriges Riksdag. De borgerliga partierna och
socialdemokraterna
hävdade att ingen folkomröstning krävdes, eftersom rikets
statsskick inte förändras. Detta är inte sant. Förslaget är utformat för att
möjliggöra fortsatt utvidgning av Brysselmaskineriets makt på
medlemsländernas
bekostnad och de stora ländernas makt på de smås bekostnad.
5
Om det antas, blir det därför ytterligare ett stort steg mot att underminera
de små medlemsstaternas självbestämmande.
Vi säger nej till fördragets förslag om inrättandet av en EU-president och
en
särskild utrikesminister för EU. Vi säger också nej till att euron ska vara
unionens
valuta och hävdar Sveriges rätt att stå utanför valutasamarbetet i
enlighet med majoritetens önskan i folkomröstningen om EMU.
3. Valutaunionen - euron
Junilistan vill att Sverige behåller kronan som valuta och anser att
valutaunionen
inte ska vara en del av ett allmänt EU-fördrag. EU:s eget statistikorgan
Eurostat har lagt fram siffror som visar att de länder som valt att stå
utanför eurosamarbetet har haft en bättre ekonomisk utveckling med högre
tillväxt, lägre arbetslöshet och lägre ränta.
Det bör stå medlemsländerna fritt att själva bestämma om de ska ansluta
sig till valutaunionen, en princip som ju redan delvis kommit att accepteras
genom att Storbritannien och Danmark har fått uttryckliga undantag. Nu
står det i Lissabonfördraget att euron är EU:s valuta. Sveriges regering
borde
ha begärt att få ett formellt undantag på samma sätt som Danmark och
Storbritannien så att det hade blivit statsrättsligt helt klart att vi har
rätt att
stå utanför och att det svenska folkomröstningsresultatet därmed kan
respekteras.
4. Krafttag mot korruption och bedrägerier
Det finns en rad uppmärksammade fall av korruption och bedrägerier inom
EU. EU:s revisorer (Europeiska revisionsrätten) har till exempel konstaterat
att av de 42 000 miljoner euro som 2007 godkändes för EU:s regionalpolitik
(sammanhållningspolitik) borde 4 600 miljoner (alltså cirka 50 miljarder
kronor) aldrig ha betalats ut, på grund av förfalskade fakturor och
lönehandlingar
med mera. De felaktiga utbetalningarna för regionalpolitiken för
enbart år 2007 motsvarar de sammanlagda utgifterna för hälsovård, sjukvård
och social omsorg i Sverige varje år.
Junilistan är ledande i kampen mot fusk och bedrägerier i EU-systemet. Vi
har under denna mandatperiod bland annat ansvarat för EU-parlamentets
genomgång av om ett antal EU-institutioner ska beviljas ansvarsfrihet eller
inte.
5. Utrikes- och säkerhetspolitik
Enligt Lissabonfördraget ska EU-länderna få en gemensam president och
en gemensam utrikesminister. EU måste kunna tala med en röst är argu6
mentet. Vi konstaterar att det betyder att 27 andra röster tystnar i det
internationella
samtalet. Och vad EU:s gemensamma röst kommer att säga
vet vi inte. I praktiken är EU-länderna djupt splittrade i många viktiga
utrikespolitiska
frågor.
När USA invaderade Irak år 2003 deltog ett stort antal EU-länder, däribland
Storbritannien, Italien, Spanien, Polen, Nederländerna, Danmark och många
av de forna östblocksländerna. Det mesta pekar alltså på att ett EU med en
gemensam utrikes- och säkerhetspolitik hade gått in i Irak. Ett Frankrike
under Sarkozy hade sannolikt ställt upp liksom Tyskland om det inte hade
varit val på gång. Sverige hade i praktiken kunnat hamna som en krigförande
nation även om det svenska folket hade varit bestämt emot.
Vi vill att Sverige ska ha en egen röst i FN och kunna vara en oberoende
fredsmäklande kraft i världen. Idag anpassas den svenska utrikespolitiken
alltmera efter EU:s gemensamma utrikes- och säkerhetspolitik och ännu ett
viktigt politiskt område håller därmed på att i smyg föras bort från svensk
opinionsbildning och beslutsfattande.
6. EU ska inte vara en militär union
Lissabonfördraget fastslår att EU ska satsa på militär upprustning. Det
stipuleras
att medlemsländerna är skyldiga att öka sin militära kapacitet. Vi
säger nej till skapandet av en EU-armé. Detta är ett viktigt exempel på en
fråga där principen om flexibel integration måste gälla. Det är mycket
olämpligt att försöka pressa in ett militärpolitiskt samarbete i ett EU,
vars
medlemsstater har gått med i en organisation som ursprungligen var avsedd
för något helt annat. Det leder till konflikter mellan länderna och för
varje nytt sådant område som pressas på EU, faller förtroendet för
organisationen
i de länder där det inte finns folkligt stöd för just den åtgärden.
EU:s legitimitet undergrävs. Om några EU-länder vill bygga upp ett militärt
samarbete utanför NATO, ska de göra det utanför EU:s institutioner för att
inte belasta denna redan konfliktplågade organisation ytterligare.
Vi menar att varje medlemsstat i EU självt ska avgöra om det vill vara
medlem
av försvarsalliansen NATO eller välja någon form av alliansfrihet.
Försvarspolitiken
hör inte hemma på EU-nivå.
Att dessa planer finns beror på att det finns en strävan i en europeisk
maktelit
att förfoga över militära resurser på supermaktsnivå. Detta är inte ett
svenskt intresse.
7. Jämställdhet och värderingsfrågor
EU-samarbetet ska bygga på respekt för individens frihet och mänskliga
rättigheter. EU ska utöva ett positivt inflytande i sitt närområde för dessa
7
värden. Det är en självklarhet att alla grupper i samhället ska behandlas
rättvist och likvärdigt. Diskriminering utifrån kön, sexuell läggning,
ursprung,
funktionsnedsättning eller liknande får inte förekomma inom EU.
Det är oacceptabelt att homosexuella, bi- och transpersoner (HBTpersoner)
och en rad andra grupper systematiskt utsätts för diskriminering i
flera medlemsländer.
Fullständig demokrati är omöjlig utan jämställdhet. EU-institutionerna måste
bli mer jämställda, något som inte är fallet i dagsläget. Det faktum att en
klar majoritet av kommissionärerna är män åskådliggör detta.
Sverige har kommit långt i jämställdhetsfrågor och har en positiv roll att
spela för att bidra till en starkare jämställdhet i hela Europa. Det är dock
viktigt att EU inte bestämmer över frågor som till exempel rätten till
skilsmässa
eller regler för aborter. EU-länderna har högst varierande uppfattningar
i dessa frågor. En harmonisering av politiken inom dessa områden
leder säkerligen till politiska beslut som en majoritet av det svenska
folket
inte stöder.
8. Arbetsmarknaden
Vi hävdar bestämt att på svenskt territorium ska svenska lagar och regler
gälla på arbetsmarknaden. Att EG-domstolen i Luxemburg ska kunna ändra
på detta under hänvisning till bestämmelser om den fria rörligheten, vilket
var fallet i samband med den så kallade Lavaldomen, är helt oacceptabelt.
Sociala och fackliga rättigheter på arbetsmarknaden är nationella frågor
som ska handhas av de nationella parlamenten och arbetsmarknadens parter.
Om Sveriges medborgare finner att reglerna på arbetsmarknaden fungerar
mindre väl (till exempel är diskriminerande mot utländsk arbetskraft
eller hotar näringsfriheten), ska förändringar ske i demokratisk ordning i
Sveriges riksdag. Om parterna på den svenska arbetsmarknaden finner att
olika avtal fungerar mindre väl, är det de som ska söka nya lösningar. En
reform av Saltsjöbadsavtalet från 1938 diskuteras just nu av dessa parter.
Deras lösning ska inte kunna köras över av EG-domare.
9. EU och den personliga integriteten
Junilistan anser att det är oacceptabelt att EU-samarbetet alltmer används
för övervakning och kontroll av medborgarna. Obekväma beslut som
medlemsstaternas
ministrar ogärna fattar på hemmaplan klubbas istället igenom
i EU.
Datalagringsdirektivet och antipiratlagen (IPRED) utgör exempel på
kontroversiella
EU-beslut som påverkar den personliga integriteten. EUparlamentet
diskuterar dessutom ett franskt förslag, som innebär att fildela8
re ska kunna avstängas från Internet. ACTA-fördraget, som ger tullen
möjlighet
att kontrollera och konfiskera datorer, mp3-spelare och liknande om
de misstänker illegal fildelning, arbetas likaså fram utan offentlig debatt.
EU
ska vara ett samarbete för öppenhet, demokrati och frihet - inte för
kontroll
och övervakning.
10. Jakt- och fritidsfiske
Junilistan anser att jaktfrågor ska avgöras av nationella och lokala
myndigheter
i medlemsstaterna och inte styras av EU-regler. Inför det svenska EUinträdet
framhöll de svenska förhandlarna att EU inte kommer att påverka
vår jaktpolitik. Vi kan nu fastslå att dessa löften inte stämde överens med
verkligheten. EU har inte en gemensam jaktpolitik, men väl lagstiftning som
påverkar vardagen för jägarna i Sverige. EU har ett habitat- respektive
fågeldirektiv,
där skyddsvärda rovdjur respektive fåglar är listade. Problemet
är att flera av de arter som är sällsynta i EU i stort är ytterst vanliga på
nationell
eller lokal nivå.
Gemensam jaktlagstiftning som ska gälla över hela EU - från Kanarieöarna i
syd till Karesuando i nord - får olyckliga konsekvenser. Förhållandena när
det gäller artbestånd och jakttraditioner är radikalt annorlunda vid en
jämförelse
mellan EU:s olika medlemsländer. A.PLänsstyrelserna i Sverige och
EU-kommissionen har i flera fall haft skilda uppfattningar om vilka arter
som
skyddsjakt ska tillåtas på. Rimligtvis har behöriga svenska myndigheter en
bättre kunskap än EU-kommissionen om artbeståndet på den lokala nivån,
och vilka åtgärder som är lämpliga för att upprätthålla detta.
Det kommer ständigt nya förslag som påverkar den svenska jakten och fisket.
Kommissionen har till exempel presenterat planer på att kontrollera
villkoren för det svenska fritidsfisket vid våra kuster. Junilistan bekämpar
denna utveckling med kraft och arbetar för att frågor som rör jakt och
fritidsfiske
ska bestämmas i Sverige, helt utan inblandning av EU:s institutioner.
11. Offentlighetsprincipen i EU
Vi vill verka för att den offentlighetsprincip som gäller i Sverige och
Finland
ska gälla alla EU-organ och därmed skapa den genomlysning som uppenbarligen
behövs för att möjliggöra en demokratisk kontroll av detta svårgenomskinliga
system. EU har en deprimerande tradition av hemlighetsmakeri.
De flesta lagar utarbetas av 3 000 hemliga arbetsgrupper i kommissionen
och antas av 300 andra hemliga arbetsgrupper i rådet. Det fanns en tid
när t o m kommissionens interna telefonkatalog var hemligt dokument.
Junilistan stöder en markant förstärkning av journalisters källskydd. Detta
är
viktigt för att vi ska ha fria och ansvarstagande media i Europa.
9
12. EU:s ekonomi och administration
Vi vill utsätta EU:s institutioner för samma kostnadskontroll och beredskap
för nedskärningar som vi gör i Sverige och andra medlemsländer. Vi anser
att till exempel Ekonomiska och Sociala Kommittén och Regionkommittén
bör avvecklas, eftersom de kostar skattebetalarna pengar utan att åstadkomma
några påvisbara resultat. Ett betydande antal byråer, myndigheter
och organ som nyligen inrättats runtom i EU är också onödiga.
Junilistan vill halvera EU-avgiften, något som skulle vara fullt möjligt om
EU
arbetade med ett fåtal frågor, som gränsöverskridande miljöfrågor och att
utveckla en väl fungerande inre marknad, istället för att lägga större delen
av budgeten på en omodern jordbrukspolitik och på regionala projekt med
tveksamt mervärde.
13. EU-parlamentarikernas fusk ska offentliggöras
I april 2008 avslöjades att många EU-parlamentariker fuskar grovt med
assistentersättningar
och stoppar stora delar i egen ficka. Den interna revisionsrapporten
har hemligstämplats. Junilistan kräver att den offentliggörs
och att polisen eller en särskild undersökningskommission får namnen på
dem som misstänks.
14. Flyttcirkusen Bryssel-Strasbourg måste upphöra
EU-parlamentet sammanträder i såväl Bryssel som i Strasbourg. Flyttcirkusen
innebär miljardkostnader för skattebetalarna och leder till miljöutsläpp
och extra arbetstid. Detta vill vi stoppa. Den nuvarande EU-ministern,
Cecilia
Malmström (fp), drev kampanj mot flyttcirkusen då hon var EUparlamentariker,
men har som minister legat lågt i frågan. Ansvar för detta
måste utkrävas i valet.
15. Gemensam miljöpolitik
Junilistan anser att EU har en betydelsefull roll att spela när det gäller
gränsöverskridande miljöfrågor. Gränsöverskridande luft- och
vattenföroreningar
kan inte bekämpas effektivt utan bindande internationella överenskommelser.
EU-medlemskapet kan därmed bidra till lösningar på flera av de
miljöutmaningar Europa står inför. Det nya kemikaliedirektivet REACH är ett
exempel på ett positivt miljöbeslut inom EU.
Miljöproblem som i huvudsak begränsar sig till EU-området bör hanteras på
EU-nivå och inte tas upp på global nivå. Föroreningar i Östersjön är ett för
10
Sverige extremt viktigt exempel. Men där finner vi att åtta av de nio
strandstaterna
visserligen är EU-länder, men att den nionde är Ryssland. Det är
därmed klart att detta är ett fall för det vi kallar flexibel integration,
då
Ryssland måste vara med. Samtidigt finns det flera lokala miljöproblem
inom EU där inte samtliga EU-länder behöver agera för att uppnå en
tillfredsställande
och flexibel lösning.
EU-länderna har visat sig vara eniga om att vilja gå i spetsen när det
gäller
att möta globala klimatproblem. Det är uppenbart att EU är en mycket tung
aktör på världsarenan. Om EU förbinder sig att nå olika mycket ambitiösa
mål, till exempel för att reducera växthusgasutsläpp eller för att använda
handel i utsläppsrätter som medel för att nå sådana mål, så ökar sannolikt
möjligheterna att få med länder som USA, Kina, Ryssland och så vidare på
samma politik. Junilistan kan då överväga att stödja en gemensam EU-linje,
trots att miljöproblemet ifråga är globalt och trots att vi då ger EU nya
befogenheter
att företräda Sverige.
Miljöproblem som inte är gränsöverskridande ska inte tas upp på EU-nivå
överhuvudtaget. Om ett kemiföretag förgiftar marken lokalt i Sverige eller
en kommun släpper ut avfall som förstör en sjö utan att avfallet går vidare
ut i hav är det fråga om svenska problem som hanteras överlägset bäst på
nationell nivå.
16. Gemensam energipolitik
Junilistan motsätter sig en gemensam energipolitik inom EU. Det vi kan gå
med på är att gemensamt sätta upp mål för till exempel växthusgasutsläpp
om sådana har starka effekter på jordens klimat och en sådan reduktion
framstår som en rimlig metod att begränsa klimatförändringen. Hur dessa
mål ska uppnås i varje enskilt land ska bestämmas på nationell nivå.
Förutsättningarna
är mycket olika. Det är det svenska folket som ska avgöra hur
vi bäst uppnår de uppsatta målen.
17. Kontroll av svenskt uran
Euratomavtalet är ett av EU:s fördrag. Detta stadgar i princip att allt
klyvbart
material, dvs. till exempel uran, inom EU ägs av gemenskapen. Det står
också att EU har optionsrätt till allt uran som produceras. Å andra sidan
fick
Sverige i medlemskapsförhandlingarna försäkringar om att EU inte kommer
att utöva optionsrätten och att Sverige självt bestämmer över kärnkraften i
landet, över slutförvaring av kärnavfall och eventuell upparbetning.
Kommissionen
har framhållit att EU inte kan tvinga Sverige att bryta uran. Däremot
är det osäkert hur det blir om Sverige bestämmer sig för att bryta
uran. Vi kan då sannolikt inte vägra att leverera uran till EU:s
kärnvapenmakter.
11
Euratomavtalet är ett uttryck för att EU ska bli en stat som ska kontrollera
urananvändning från politiska utgångspunkter. Junilistan vill därför
avskaffa
Euratomavtalet och upprätta ett nytt avtal om kärnkraft och uran som enbart
utgår från säkerhetsaspekterna. Det kan finnas behov av gemensamma
EU-regler för att trygga kärnkraftverk, lager av kärnavfall o dyl mot
olyckor
och sabotage, eftersom följderna blir gränsöverskridande inom EU.
Junilistans grundläggande syn på behovet av bestämmelser kring uran och
kärnkraft är dock att dessa måste ha global räckvidd och därför ska ligga
hos IAEA (International Atomic Energy Agency).
18. EU-parlamentarikernas ekonomiska villkor
EU-parlamentet kommer från och med nästa mandatperiod (2009-2014) att
införa en ledamotsstadga. Denna innebär att samtliga ledamöter får en
enhetlig
lön från EU-parlamentet och att svenska ledamöter därmed får en
avsevärd löneökning. En svensk EU-parlamentariker har i dag 54 500 kronor
per månad. Det är en lika hög lön som en riksdagsledamot. Med det nya
systemet får de som väljs till EU-parlamentet nästa år 7 442 euro i månaden
(omkring 80 000 kronor) - en ordentlig lönehöjning!
Junilistan anser att ledamöterna i EU-parlamentet ska få lön från respektive
nationellt parlament och att de svenska ledamöterna ska ha en lön som
motsvarar en riksdagsledamots. Subsidiaritetsprincipen ska vara vägledande.
Det är upp till respektive medlemsstat att avgöra vilken ersättning som
ska utgå till landets ledamöter. De nationella ersättningarna till
EUparlamentarikerna
är anpassade efter det faktiska löne- och kostnadsläge
som råder i respektive medlemsstat. Ledamöterna bör få ersättning från
hemlandet och betala skatt i sina respektive hemländer.
Den nya ledamotsstadgan innebär att åtskilliga EU-parlamentariker får en
lön som är mångdubbelt högre än motsvarande lön i hemländernas parlament.
Detta försvagar EU-parlamentarikernas band med sina väljare och
stärker istället lojaliteten till EU:s institutioner.
Det är viktigt att EU-parlamentarikerna inte betraktas som en privilegierad
elit av väljarna i hemlandet, utan att villkoren någorlunda står i
överenskommelse
med det nationella löneläget för motsvarande positioner.
Det nuvarande systemet med reseersättningar, utan hänsyn till faktiska
kostnader, och baserade på schablonmässiga ersättningar, är helt orimligt.
Ledamöterna ska endast få ersättning för sina faktiska resekostnader.
Systemet
med reseersättningar kan reformeras, utan att en ledamotsstadga
antas.
12
19. EU:s jordbrukspolitik avskaffas liksom annan protektionism
Den gemensamma jordbrukspolitiken i EU ska avskaffas och jordbrukspolitiken
åternationaliseras. Om ett land vill driva till exempel en jordbrukspolitik
där öppna landskap ska subventioneras, så ska det bekostas av landet
självt och betraktas som en del av miljöpolitiken, inte jordbrukspolitiken.
Det måste dock naturligtvis skapas regler för vilka metoder medlemsländerna
får använda för sådana ändamål, så att inte den fria handeln i
jordbruksprodukter
inom EU undermineras. En åternationalisering får heller inte
fungera som ett handelshinder mot länder utanför EU. Målet måste vara
frihandel
även på jordbruksområdet.
EU:s tullar på jordbruks- och textilprodukter med mera ska avskaffas liksom
också EU:s jordbrukssubventioner. Detta är sannolikt den viktigaste insats
för de fattiga länderna som EU kan göra och det är dessutom en värdefull
insats för EU:s egna låginkomsttagare. Det är också nödvändigt att gå igenom
hela EU:s regelsystem på olika områden för att rensa dem från dold
protektionism. Nu när kineser och indier får råd att öka sin
livsmedelskonsumtion
samtidigt som miljöpolitiken driver fram en omläggning till att odla
energigrödor blir det ännu viktigare och politiskt lättare att avskaffa EU:s
jordbruksprotektionism.
20. EU:s fiskepolitik
EU:s fiskepolitik har totalhavererat och kritiseras av såväl miljörörelsen
som
av organisationer som arbetar med utvecklingsfrågor. EU har under en
mycket lång tid subventionerat byggande och köp av allt större trålare åt
framför allt Spanien, Portugal, Frankrike och Grekland. Dessa har använts
för utfiskning av vattnen längs Europas västkust och Nordatlanten. Nu fiskar
samma trålare utanför Afrikas västkust och i Indiska oceanen. EU sluter
nämligen regelbundet fiskeavtal med fattiga utvecklingsländer, vilket ger
europeiska fiskeflottor rätt att fiska i dessa länders vatten. Fiskeavtalen
leder
till utfiskning av världshaven och gör det svårt för utvecklingsländerna
att bygga upp en lönsam fiskeindustri.
Fiskeavtalen påverkar de lokala fiskenäringarna i utvecklingsländerna
negativt.
Stora hypermoderna trålare från EU lokaliserar effektivt stora fiskstim
och "dammsuger" haven på dessa värdefulla resurser. De lokala fiskarna,
oftast fattiga människor som har betydligt mindre båtar och enklare
fiskenät,
får nöja sig med den småfisk som de europeiska fartygen lämnar kvar.
Utvecklingsländerna är i akut behov av ekonomiska resurser och är
självfallet
inte en jämbördig förhandlingspart i förhållande till EU-länderna. Det
enda rimliga är att denna form av EU-avtal avvecklas och att de länder som
anser att denna ordning är rimlig sluter egna mellanstatliga avtal med
intresserade
utvecklingsländer.
13
EU har vid flera tillfällen nonchalerat det internationella
havsforskningsrådets
rekommendationer om fiskekvoter i Östersjön. EU-besluten är en följd
av kompromisser mellan medlemsstaterna, där åtskilliga länder bortser från
vilka konsekvenser besluten får för fiskebestånden. EU:s gemensamma
fiskepolitik
måste i praktiken avskaffas, eftersom EU visat sig oförmöget att
sköta politiken på ett ansvarsfullt sätt. Eftersom fisket också är en global
fråga bör samarbetet ytterst ske inom FN-organ.
21. EU:s regionalpolitik
EU:s regionalpolitik (som i EU-sammanhang kallas strukturpolitik) ska
avskaffas.
Att skapa den regionala balans medborgarna vill ha sköter medlemsländerna
bäst själva. EU:s regionalpolitik gynnar dessutom i hög grad
välmående regioner i förhållandevis rika EU-länder.
22. Justitiefrågor
Vi vill inte medverka till bygget av en Fästning Europa. En medlemsstat i EU
ska kunna föra en generös flyktingpolitik om det så önskar.
Det ska vara tillåtet för EU:s medlemsländer att återupprätta
gränskontrollerna
mot andra EU-länder om de anser att det krävs för att stoppa
narkotikahandel,
smuggling av alkohol och tobak, samt trafficking.
Vi säger nej till en gemensam åklagarmyndighet i EU. Straff- och civilrätt
ska förbli nationella frågor och utvecklingen av lagstiftning och
rättsskipning
på dessa områden ska ske i konkurrens mellan medlemsländerna om
att finna goda lösningar i stället för att beslutas centralt i Bryssel. Den
organiserade
gränsöverskridande brottsligheten i Europa, inklusive trafficking,
måste naturligtvis hanteras i samarbete mellan EU-ländernas polis- och
rättsväsenden, men vi motsätter oss överstatlighet och rätt för utländsk
polis
att göra tillslag på svenskt territorium. Om något EU-land vill tillåta
polis
från ett annat land att göra detta ska det ingå ett bilateralt fördrag med
landet ifråga. Sådant ska aldrig kunna pådyvlas medlemsländer uppifrån.
23. Folkhälsofrågor
EU ska inte besluta om rökning på allmän plats, snusning, alkoholreklam o
dyl. Medlemsländerna ska själva ha rätt att fatta beslut om mer strikta
lagar
som skyddar miljön, konsumenterna eller folkhälsan. De ska till exempel
kunna förbjuda alkoläsk om de så önskar, trots att detta innebär att rätten
till fri rörlighet av varor då i viss utsträckning begränsas. Vår
prioritering av
det nationella självbestämmandet innebär att om en medlemsstat finner att
omsorgen om folkhälsan kräver en restriktiv alkoholpolitik som kommer i
konflikt med kravet på fri rörlighet för varor så måste detta åtminstone i
princip kunna vara en utväg. Den politiska kampen om vilken politik som
ska föras på sådana områden måste föras på den egna politiska arenan, så
att de beslut som fattas får demokratisk legitimitet.
24. Djurtransporter
Djurtransporterna inom EU måste underkastas strängare lagstiftning och
framför allt uppföljande kontroll. En viktig förklaring till de långa och
plågsamma
djurtransporterna inom EU är att EU-stöd har givits till utbyggnad
av stora slakterier i till exempel Syditalien samtidigt som länder som
Irland
har stora komparativa fördelar när det gäller uppfödning av biffkor. Ännu
ett exempel på att EU mycket ofta inte är en del av lösningen utan en del av
problemet.
25. Behåll vetorätten vid beslutsfattandet
Junilistan anser att besluten i EU i regel ska fattas med enhällighet och
att
vetorätt därmed ska gälla vid beslutsfattandet. Enskilda medlemsländer ska
inte kunna tvingas att införa regler som landet inte vill ha. De enda frågor
där vi kan acceptera avsteg från vetorätten är beslut som gäller
gränsöverskridande
miljöfrågor och vissa frågor som berör den inre marknaden. Lissabonfördraget
leder till att medlemsländernas vetorätt avskaffas inom 68
nya områden, en utveckling Junilistan motsätter sig med kraft.
- våra 25 punkter
1. Ingen mer maktöverföring till EU
Alla förslag från EU ska behandlas i berörda utskott i riksdagen och där
genomgå
en strikt prövning. Om prövningen leder till slutsatsen att förslaget
inte hör hemma på EU-nivå, ska det tillbakavisas.
Regeringen ska sedan följa riksdagens rekommendation i EU:s ministerråd.
Detta innebär till exempel att:
. Arbetsrätten ska vara nationell och bestämmas i Sverige.
. Biståndspolitiken ska avgöras av medlemsstaterna och samordnas via FN.
. Skogspolitiken ska bestämmas i Sverige.
. Bostadspolitiken är en fråga för medlemsstaterna.
. Jaktpolitiken ska bestämmas i Sverige.
. Energipolitiken är en nationell fråga.
. EU ska inte besluta i detaljfrågor som till exempel rökning på allmän
plats,
snusning, alkoholreklam och dylikt.
. EU-länderna ska ha rätt att införa gränskontroll om detta anses nödvändigt
för att upprätthålla landets alkohol- eller narkotikapolitik.
Folkhälsoargument
tar över reglerna för den inre marknaden.
. Svenska traditioner av offentlighetsprincip och allemansrätt bevaras.
. Straffrätten är en nationell fråga.
. Invandrings- och asylpolitik är frågor för medlemsländerna.
2. Nej till Lissabonfördraget
Vi säger nej till det författningsförslag som nu fått namnet
Lissabonfördraget
och ratificerats av Sveriges Riksdag. De borgerliga partierna och
socialdemokraterna
hävdade att ingen folkomröstning krävdes, eftersom rikets
statsskick inte förändras. Detta är inte sant. Förslaget är utformat för att
möjliggöra fortsatt utvidgning av Brysselmaskineriets makt på
medlemsländernas
bekostnad och de stora ländernas makt på de smås bekostnad.
5
Om det antas, blir det därför ytterligare ett stort steg mot att underminera
de små medlemsstaternas självbestämmande.
Vi säger nej till fördragets förslag om inrättandet av en EU-president och
en
särskild utrikesminister för EU. Vi säger också nej till att euron ska vara
unionens
valuta och hävdar Sveriges rätt att stå utanför valutasamarbetet i
enlighet med majoritetens önskan i folkomröstningen om EMU.
3. Valutaunionen - euron
Junilistan vill att Sverige behåller kronan som valuta och anser att
valutaunionen
inte ska vara en del av ett allmänt EU-fördrag. EU:s eget statistikorgan
Eurostat har lagt fram siffror som visar att de länder som valt att stå
utanför eurosamarbetet har haft en bättre ekonomisk utveckling med högre
tillväxt, lägre arbetslöshet och lägre ränta.
Det bör stå medlemsländerna fritt att själva bestämma om de ska ansluta
sig till valutaunionen, en princip som ju redan delvis kommit att accepteras
genom att Storbritannien och Danmark har fått uttryckliga undantag. Nu
står det i Lissabonfördraget att euron är EU:s valuta. Sveriges regering
borde
ha begärt att få ett formellt undantag på samma sätt som Danmark och
Storbritannien så att det hade blivit statsrättsligt helt klart att vi har
rätt att
stå utanför och att det svenska folkomröstningsresultatet därmed kan
respekteras.
4. Krafttag mot korruption och bedrägerier
Det finns en rad uppmärksammade fall av korruption och bedrägerier inom
EU. EU:s revisorer (Europeiska revisionsrätten) har till exempel konstaterat
att av de 42 000 miljoner euro som 2007 godkändes för EU:s regionalpolitik
(sammanhållningspolitik) borde 4 600 miljoner (alltså cirka 50 miljarder
kronor) aldrig ha betalats ut, på grund av förfalskade fakturor och
lönehandlingar
med mera. De felaktiga utbetalningarna för regionalpolitiken för
enbart år 2007 motsvarar de sammanlagda utgifterna för hälsovård, sjukvård
och social omsorg i Sverige varje år.
Junilistan är ledande i kampen mot fusk och bedrägerier i EU-systemet. Vi
har under denna mandatperiod bland annat ansvarat för EU-parlamentets
genomgång av om ett antal EU-institutioner ska beviljas ansvarsfrihet eller
inte.
5. Utrikes- och säkerhetspolitik
Enligt Lissabonfördraget ska EU-länderna få en gemensam president och
en gemensam utrikesminister. EU måste kunna tala med en röst är argu6
mentet. Vi konstaterar att det betyder att 27 andra röster tystnar i det
internationella
samtalet. Och vad EU:s gemensamma röst kommer att säga
vet vi inte. I praktiken är EU-länderna djupt splittrade i många viktiga
utrikespolitiska
frågor.
När USA invaderade Irak år 2003 deltog ett stort antal EU-länder, däribland
Storbritannien, Italien, Spanien, Polen, Nederländerna, Danmark och många
av de forna östblocksländerna. Det mesta pekar alltså på att ett EU med en
gemensam utrikes- och säkerhetspolitik hade gått in i Irak. Ett Frankrike
under Sarkozy hade sannolikt ställt upp liksom Tyskland om det inte hade
varit val på gång. Sverige hade i praktiken kunnat hamna som en krigförande
nation även om det svenska folket hade varit bestämt emot.
Vi vill att Sverige ska ha en egen röst i FN och kunna vara en oberoende
fredsmäklande kraft i världen. Idag anpassas den svenska utrikespolitiken
alltmera efter EU:s gemensamma utrikes- och säkerhetspolitik och ännu ett
viktigt politiskt område håller därmed på att i smyg föras bort från svensk
opinionsbildning och beslutsfattande.
6. EU ska inte vara en militär union
Lissabonfördraget fastslår att EU ska satsa på militär upprustning. Det
stipuleras
att medlemsländerna är skyldiga att öka sin militära kapacitet. Vi
säger nej till skapandet av en EU-armé. Detta är ett viktigt exempel på en
fråga där principen om flexibel integration måste gälla. Det är mycket
olämpligt att försöka pressa in ett militärpolitiskt samarbete i ett EU,
vars
medlemsstater har gått med i en organisation som ursprungligen var avsedd
för något helt annat. Det leder till konflikter mellan länderna och för
varje nytt sådant område som pressas på EU, faller förtroendet för
organisationen
i de länder där det inte finns folkligt stöd för just den åtgärden.
EU:s legitimitet undergrävs. Om några EU-länder vill bygga upp ett militärt
samarbete utanför NATO, ska de göra det utanför EU:s institutioner för att
inte belasta denna redan konfliktplågade organisation ytterligare.
Vi menar att varje medlemsstat i EU självt ska avgöra om det vill vara
medlem
av försvarsalliansen NATO eller välja någon form av alliansfrihet.
Försvarspolitiken
hör inte hemma på EU-nivå.
Att dessa planer finns beror på att det finns en strävan i en europeisk
maktelit
att förfoga över militära resurser på supermaktsnivå. Detta är inte ett
svenskt intresse.
7. Jämställdhet och värderingsfrågor
EU-samarbetet ska bygga på respekt för individens frihet och mänskliga
rättigheter. EU ska utöva ett positivt inflytande i sitt närområde för dessa
7
värden. Det är en självklarhet att alla grupper i samhället ska behandlas
rättvist och likvärdigt. Diskriminering utifrån kön, sexuell läggning,
ursprung,
funktionsnedsättning eller liknande får inte förekomma inom EU.
Det är oacceptabelt att homosexuella, bi- och transpersoner (HBTpersoner)
och en rad andra grupper systematiskt utsätts för diskriminering i
flera medlemsländer.
Fullständig demokrati är omöjlig utan jämställdhet. EU-institutionerna måste
bli mer jämställda, något som inte är fallet i dagsläget. Det faktum att en
klar majoritet av kommissionärerna är män åskådliggör detta.
Sverige har kommit långt i jämställdhetsfrågor och har en positiv roll att
spela för att bidra till en starkare jämställdhet i hela Europa. Det är dock
viktigt att EU inte bestämmer över frågor som till exempel rätten till
skilsmässa
eller regler för aborter. EU-länderna har högst varierande uppfattningar
i dessa frågor. En harmonisering av politiken inom dessa områden
leder säkerligen till politiska beslut som en majoritet av det svenska
folket
inte stöder.
8. Arbetsmarknaden
Vi hävdar bestämt att på svenskt territorium ska svenska lagar och regler
gälla på arbetsmarknaden. Att EG-domstolen i Luxemburg ska kunna ändra
på detta under hänvisning till bestämmelser om den fria rörligheten, vilket
var fallet i samband med den så kallade Lavaldomen, är helt oacceptabelt.
Sociala och fackliga rättigheter på arbetsmarknaden är nationella frågor
som ska handhas av de nationella parlamenten och arbetsmarknadens parter.
Om Sveriges medborgare finner att reglerna på arbetsmarknaden fungerar
mindre väl (till exempel är diskriminerande mot utländsk arbetskraft
eller hotar näringsfriheten), ska förändringar ske i demokratisk ordning i
Sveriges riksdag. Om parterna på den svenska arbetsmarknaden finner att
olika avtal fungerar mindre väl, är det de som ska söka nya lösningar. En
reform av Saltsjöbadsavtalet från 1938 diskuteras just nu av dessa parter.
Deras lösning ska inte kunna köras över av EG-domare.
9. EU och den personliga integriteten
Junilistan anser att det är oacceptabelt att EU-samarbetet alltmer används
för övervakning och kontroll av medborgarna. Obekväma beslut som
medlemsstaternas
ministrar ogärna fattar på hemmaplan klubbas istället igenom
i EU.
Datalagringsdirektivet och antipiratlagen (IPRED) utgör exempel på
kontroversiella
EU-beslut som påverkar den personliga integriteten. EUparlamentet
diskuterar dessutom ett franskt förslag, som innebär att fildela8
re ska kunna avstängas från Internet. ACTA-fördraget, som ger tullen
möjlighet
att kontrollera och konfiskera datorer, mp3-spelare och liknande om
de misstänker illegal fildelning, arbetas likaså fram utan offentlig debatt.
EU
ska vara ett samarbete för öppenhet, demokrati och frihet - inte för
kontroll
och övervakning.
10. Jakt- och fritidsfiske
Junilistan anser att jaktfrågor ska avgöras av nationella och lokala
myndigheter
i medlemsstaterna och inte styras av EU-regler. Inför det svenska EUinträdet
framhöll de svenska förhandlarna att EU inte kommer att påverka
vår jaktpolitik. Vi kan nu fastslå att dessa löften inte stämde överens med
verkligheten. EU har inte en gemensam jaktpolitik, men väl lagstiftning som
påverkar vardagen för jägarna i Sverige. EU har ett habitat- respektive
fågeldirektiv,
där skyddsvärda rovdjur respektive fåglar är listade. Problemet
är att flera av de arter som är sällsynta i EU i stort är ytterst vanliga på
nationell
eller lokal nivå.
Gemensam jaktlagstiftning som ska gälla över hela EU - från Kanarieöarna i
syd till Karesuando i nord - får olyckliga konsekvenser. Förhållandena när
det gäller artbestånd och jakttraditioner är radikalt annorlunda vid en
jämförelse
mellan EU:s olika medlemsländer. A.PLänsstyrelserna i Sverige och
EU-kommissionen har i flera fall haft skilda uppfattningar om vilka arter
som
skyddsjakt ska tillåtas på. Rimligtvis har behöriga svenska myndigheter en
bättre kunskap än EU-kommissionen om artbeståndet på den lokala nivån,
och vilka åtgärder som är lämpliga för att upprätthålla detta.
Det kommer ständigt nya förslag som påverkar den svenska jakten och fisket.
Kommissionen har till exempel presenterat planer på att kontrollera
villkoren för det svenska fritidsfisket vid våra kuster. Junilistan bekämpar
denna utveckling med kraft och arbetar för att frågor som rör jakt och
fritidsfiske
ska bestämmas i Sverige, helt utan inblandning av EU:s institutioner.
11. Offentlighetsprincipen i EU
Vi vill verka för att den offentlighetsprincip som gäller i Sverige och
Finland
ska gälla alla EU-organ och därmed skapa den genomlysning som uppenbarligen
behövs för att möjliggöra en demokratisk kontroll av detta svårgenomskinliga
system. EU har en deprimerande tradition av hemlighetsmakeri.
De flesta lagar utarbetas av 3 000 hemliga arbetsgrupper i kommissionen
och antas av 300 andra hemliga arbetsgrupper i rådet. Det fanns en tid
när t o m kommissionens interna telefonkatalog var hemligt dokument.
Junilistan stöder en markant förstärkning av journalisters källskydd. Detta
är
viktigt för att vi ska ha fria och ansvarstagande media i Europa.
9
12. EU:s ekonomi och administration
Vi vill utsätta EU:s institutioner för samma kostnadskontroll och beredskap
för nedskärningar som vi gör i Sverige och andra medlemsländer. Vi anser
att till exempel Ekonomiska och Sociala Kommittén och Regionkommittén
bör avvecklas, eftersom de kostar skattebetalarna pengar utan att åstadkomma
några påvisbara resultat. Ett betydande antal byråer, myndigheter
och organ som nyligen inrättats runtom i EU är också onödiga.
Junilistan vill halvera EU-avgiften, något som skulle vara fullt möjligt om
EU
arbetade med ett fåtal frågor, som gränsöverskridande miljöfrågor och att
utveckla en väl fungerande inre marknad, istället för att lägga större delen
av budgeten på en omodern jordbrukspolitik och på regionala projekt med
tveksamt mervärde.
13. EU-parlamentarikernas fusk ska offentliggöras
I april 2008 avslöjades att många EU-parlamentariker fuskar grovt med
assistentersättningar
och stoppar stora delar i egen ficka. Den interna revisionsrapporten
har hemligstämplats. Junilistan kräver att den offentliggörs
och att polisen eller en särskild undersökningskommission får namnen på
dem som misstänks.
14. Flyttcirkusen Bryssel-Strasbourg måste upphöra
EU-parlamentet sammanträder i såväl Bryssel som i Strasbourg. Flyttcirkusen
innebär miljardkostnader för skattebetalarna och leder till miljöutsläpp
och extra arbetstid. Detta vill vi stoppa. Den nuvarande EU-ministern,
Cecilia
Malmström (fp), drev kampanj mot flyttcirkusen då hon var EUparlamentariker,
men har som minister legat lågt i frågan. Ansvar för detta
måste utkrävas i valet.
15. Gemensam miljöpolitik
Junilistan anser att EU har en betydelsefull roll att spela när det gäller
gränsöverskridande miljöfrågor. Gränsöverskridande luft- och
vattenföroreningar
kan inte bekämpas effektivt utan bindande internationella överenskommelser.
EU-medlemskapet kan därmed bidra till lösningar på flera av de
miljöutmaningar Europa står inför. Det nya kemikaliedirektivet REACH är ett
exempel på ett positivt miljöbeslut inom EU.
Miljöproblem som i huvudsak begränsar sig till EU-området bör hanteras på
EU-nivå och inte tas upp på global nivå. Föroreningar i Östersjön är ett för
10
Sverige extremt viktigt exempel. Men där finner vi att åtta av de nio
strandstaterna
visserligen är EU-länder, men att den nionde är Ryssland. Det är
därmed klart att detta är ett fall för det vi kallar flexibel integration,
då
Ryssland måste vara med. Samtidigt finns det flera lokala miljöproblem
inom EU där inte samtliga EU-länder behöver agera för att uppnå en
tillfredsställande
och flexibel lösning.
EU-länderna har visat sig vara eniga om att vilja gå i spetsen när det
gäller
att möta globala klimatproblem. Det är uppenbart att EU är en mycket tung
aktör på världsarenan. Om EU förbinder sig att nå olika mycket ambitiösa
mål, till exempel för att reducera växthusgasutsläpp eller för att använda
handel i utsläppsrätter som medel för att nå sådana mål, så ökar sannolikt
möjligheterna att få med länder som USA, Kina, Ryssland och så vidare på
samma politik. Junilistan kan då överväga att stödja en gemensam EU-linje,
trots att miljöproblemet ifråga är globalt och trots att vi då ger EU nya
befogenheter
att företräda Sverige.
Miljöproblem som inte är gränsöverskridande ska inte tas upp på EU-nivå
överhuvudtaget. Om ett kemiföretag förgiftar marken lokalt i Sverige eller
en kommun släpper ut avfall som förstör en sjö utan att avfallet går vidare
ut i hav är det fråga om svenska problem som hanteras överlägset bäst på
nationell nivå.
16. Gemensam energipolitik
Junilistan motsätter sig en gemensam energipolitik inom EU. Det vi kan gå
med på är att gemensamt sätta upp mål för till exempel växthusgasutsläpp
om sådana har starka effekter på jordens klimat och en sådan reduktion
framstår som en rimlig metod att begränsa klimatförändringen. Hur dessa
mål ska uppnås i varje enskilt land ska bestämmas på nationell nivå.
Förutsättningarna
är mycket olika. Det är det svenska folket som ska avgöra hur
vi bäst uppnår de uppsatta målen.
17. Kontroll av svenskt uran
Euratomavtalet är ett av EU:s fördrag. Detta stadgar i princip att allt
klyvbart
material, dvs. till exempel uran, inom EU ägs av gemenskapen. Det står
också att EU har optionsrätt till allt uran som produceras. Å andra sidan
fick
Sverige i medlemskapsförhandlingarna försäkringar om att EU inte kommer
att utöva optionsrätten och att Sverige självt bestämmer över kärnkraften i
landet, över slutförvaring av kärnavfall och eventuell upparbetning.
Kommissionen
har framhållit att EU inte kan tvinga Sverige att bryta uran. Däremot
är det osäkert hur det blir om Sverige bestämmer sig för att bryta
uran. Vi kan då sannolikt inte vägra att leverera uran till EU:s
kärnvapenmakter.
11
Euratomavtalet är ett uttryck för att EU ska bli en stat som ska kontrollera
urananvändning från politiska utgångspunkter. Junilistan vill därför
avskaffa
Euratomavtalet och upprätta ett nytt avtal om kärnkraft och uran som enbart
utgår från säkerhetsaspekterna. Det kan finnas behov av gemensamma
EU-regler för att trygga kärnkraftverk, lager av kärnavfall o dyl mot
olyckor
och sabotage, eftersom följderna blir gränsöverskridande inom EU.
Junilistans grundläggande syn på behovet av bestämmelser kring uran och
kärnkraft är dock att dessa måste ha global räckvidd och därför ska ligga
hos IAEA (International Atomic Energy Agency).
18. EU-parlamentarikernas ekonomiska villkor
EU-parlamentet kommer från och med nästa mandatperiod (2009-2014) att
införa en ledamotsstadga. Denna innebär att samtliga ledamöter får en
enhetlig
lön från EU-parlamentet och att svenska ledamöter därmed får en
avsevärd löneökning. En svensk EU-parlamentariker har i dag 54 500 kronor
per månad. Det är en lika hög lön som en riksdagsledamot. Med det nya
systemet får de som väljs till EU-parlamentet nästa år 7 442 euro i månaden
(omkring 80 000 kronor) - en ordentlig lönehöjning!
Junilistan anser att ledamöterna i EU-parlamentet ska få lön från respektive
nationellt parlament och att de svenska ledamöterna ska ha en lön som
motsvarar en riksdagsledamots. Subsidiaritetsprincipen ska vara vägledande.
Det är upp till respektive medlemsstat att avgöra vilken ersättning som
ska utgå till landets ledamöter. De nationella ersättningarna till
EUparlamentarikerna
är anpassade efter det faktiska löne- och kostnadsläge
som råder i respektive medlemsstat. Ledamöterna bör få ersättning från
hemlandet och betala skatt i sina respektive hemländer.
Den nya ledamotsstadgan innebär att åtskilliga EU-parlamentariker får en
lön som är mångdubbelt högre än motsvarande lön i hemländernas parlament.
Detta försvagar EU-parlamentarikernas band med sina väljare och
stärker istället lojaliteten till EU:s institutioner.
Det är viktigt att EU-parlamentarikerna inte betraktas som en privilegierad
elit av väljarna i hemlandet, utan att villkoren någorlunda står i
överenskommelse
med det nationella löneläget för motsvarande positioner.
Det nuvarande systemet med reseersättningar, utan hänsyn till faktiska
kostnader, och baserade på schablonmässiga ersättningar, är helt orimligt.
Ledamöterna ska endast få ersättning för sina faktiska resekostnader.
Systemet
med reseersättningar kan reformeras, utan att en ledamotsstadga
antas.
12
19. EU:s jordbrukspolitik avskaffas liksom annan protektionism
Den gemensamma jordbrukspolitiken i EU ska avskaffas och jordbrukspolitiken
åternationaliseras. Om ett land vill driva till exempel en jordbrukspolitik
där öppna landskap ska subventioneras, så ska det bekostas av landet
självt och betraktas som en del av miljöpolitiken, inte jordbrukspolitiken.
Det måste dock naturligtvis skapas regler för vilka metoder medlemsländerna
får använda för sådana ändamål, så att inte den fria handeln i
jordbruksprodukter
inom EU undermineras. En åternationalisering får heller inte
fungera som ett handelshinder mot länder utanför EU. Målet måste vara
frihandel
även på jordbruksområdet.
EU:s tullar på jordbruks- och textilprodukter med mera ska avskaffas liksom
också EU:s jordbrukssubventioner. Detta är sannolikt den viktigaste insats
för de fattiga länderna som EU kan göra och det är dessutom en värdefull
insats för EU:s egna låginkomsttagare. Det är också nödvändigt att gå igenom
hela EU:s regelsystem på olika områden för att rensa dem från dold
protektionism. Nu när kineser och indier får råd att öka sin
livsmedelskonsumtion
samtidigt som miljöpolitiken driver fram en omläggning till att odla
energigrödor blir det ännu viktigare och politiskt lättare att avskaffa EU:s
jordbruksprotektionism.
20. EU:s fiskepolitik
EU:s fiskepolitik har totalhavererat och kritiseras av såväl miljörörelsen
som
av organisationer som arbetar med utvecklingsfrågor. EU har under en
mycket lång tid subventionerat byggande och köp av allt större trålare åt
framför allt Spanien, Portugal, Frankrike och Grekland. Dessa har använts
för utfiskning av vattnen längs Europas västkust och Nordatlanten. Nu fiskar
samma trålare utanför Afrikas västkust och i Indiska oceanen. EU sluter
nämligen regelbundet fiskeavtal med fattiga utvecklingsländer, vilket ger
europeiska fiskeflottor rätt att fiska i dessa länders vatten. Fiskeavtalen
leder
till utfiskning av världshaven och gör det svårt för utvecklingsländerna
att bygga upp en lönsam fiskeindustri.
Fiskeavtalen påverkar de lokala fiskenäringarna i utvecklingsländerna
negativt.
Stora hypermoderna trålare från EU lokaliserar effektivt stora fiskstim
och "dammsuger" haven på dessa värdefulla resurser. De lokala fiskarna,
oftast fattiga människor som har betydligt mindre båtar och enklare
fiskenät,
får nöja sig med den småfisk som de europeiska fartygen lämnar kvar.
Utvecklingsländerna är i akut behov av ekonomiska resurser och är
självfallet
inte en jämbördig förhandlingspart i förhållande till EU-länderna. Det
enda rimliga är att denna form av EU-avtal avvecklas och att de länder som
anser att denna ordning är rimlig sluter egna mellanstatliga avtal med
intresserade
utvecklingsländer.
13
EU har vid flera tillfällen nonchalerat det internationella
havsforskningsrådets
rekommendationer om fiskekvoter i Östersjön. EU-besluten är en följd
av kompromisser mellan medlemsstaterna, där åtskilliga länder bortser från
vilka konsekvenser besluten får för fiskebestånden. EU:s gemensamma
fiskepolitik
måste i praktiken avskaffas, eftersom EU visat sig oförmöget att
sköta politiken på ett ansvarsfullt sätt. Eftersom fisket också är en global
fråga bör samarbetet ytterst ske inom FN-organ.
21. EU:s regionalpolitik
EU:s regionalpolitik (som i EU-sammanhang kallas strukturpolitik) ska
avskaffas.
Att skapa den regionala balans medborgarna vill ha sköter medlemsländerna
bäst själva. EU:s regionalpolitik gynnar dessutom i hög grad
välmående regioner i förhållandevis rika EU-länder.
22. Justitiefrågor
Vi vill inte medverka till bygget av en Fästning Europa. En medlemsstat i EU
ska kunna föra en generös flyktingpolitik om det så önskar.
Det ska vara tillåtet för EU:s medlemsländer att återupprätta
gränskontrollerna
mot andra EU-länder om de anser att det krävs för att stoppa
narkotikahandel,
smuggling av alkohol och tobak, samt trafficking.
Vi säger nej till en gemensam åklagarmyndighet i EU. Straff- och civilrätt
ska förbli nationella frågor och utvecklingen av lagstiftning och
rättsskipning
på dessa områden ska ske i konkurrens mellan medlemsländerna om
att finna goda lösningar i stället för att beslutas centralt i Bryssel. Den
organiserade
gränsöverskridande brottsligheten i Europa, inklusive trafficking,
måste naturligtvis hanteras i samarbete mellan EU-ländernas polis- och
rättsväsenden, men vi motsätter oss överstatlighet och rätt för utländsk
polis
att göra tillslag på svenskt territorium. Om något EU-land vill tillåta
polis
från ett annat land att göra detta ska det ingå ett bilateralt fördrag med
landet ifråga. Sådant ska aldrig kunna pådyvlas medlemsländer uppifrån.
23. Folkhälsofrågor
EU ska inte besluta om rökning på allmän plats, snusning, alkoholreklam o
dyl. Medlemsländerna ska själva ha rätt att fatta beslut om mer strikta
lagar
som skyddar miljön, konsumenterna eller folkhälsan. De ska till exempel
kunna förbjuda alkoläsk om de så önskar, trots att detta innebär att rätten
till fri rörlighet av varor då i viss utsträckning begränsas. Vår
prioritering av
det nationella självbestämmandet innebär att om en medlemsstat finner att
omsorgen om folkhälsan kräver en restriktiv alkoholpolitik som kommer i
konflikt med kravet på fri rörlighet för varor så måste detta åtminstone i
princip kunna vara en utväg. Den politiska kampen om vilken politik som
ska föras på sådana områden måste föras på den egna politiska arenan, så
att de beslut som fattas får demokratisk legitimitet.
24. Djurtransporter
Djurtransporterna inom EU måste underkastas strängare lagstiftning och
framför allt uppföljande kontroll. En viktig förklaring till de långa och
plågsamma
djurtransporterna inom EU är att EU-stöd har givits till utbyggnad
av stora slakterier i till exempel Syditalien samtidigt som länder som
Irland
har stora komparativa fördelar när det gäller uppfödning av biffkor. Ännu
ett exempel på att EU mycket ofta inte är en del av lösningen utan en del av
problemet.
25. Behåll vetorätten vid beslutsfattandet
Junilistan anser att besluten i EU i regel ska fattas med enhällighet och
att
vetorätt därmed ska gälla vid beslutsfattandet. Enskilda medlemsländer ska
inte kunna tvingas att införa regler som landet inte vill ha. De enda frågor
där vi kan acceptera avsteg från vetorätten är beslut som gäller
gränsöverskridande
miljöfrågor och vissa frågor som berör den inre marknaden. Lissabonfördraget
leder till att medlemsländernas vetorätt avskaffas inom 68
nya områden, en utveckling Junilistan motsätter sig med kraft.
0 Comments:
Post a Comment
<< Home