Wednesday, October 08, 2008

Artikel i GP

Ny tandvårdsreform skapar kaos

Den nya tandvårdsreformen skapar stora problem. I ett skarpt kritiskt brev till socialminister Göran Hägglund slår folktandvården larm om omfattande datastrul och ökad administration.

I brevet konstaterar landets 21 folktandvårdsdirektörer att införandet av den nya tandvårdsreformen den 1 juli i år slagit helt fel. Istället för att bli en förbättring "riskerar förtroendet för hela tandvården i Sverige att drabbas av allvarlig bad-will", heter det.

De beskriver hur tusentals patienter drabbats av längre behandlingstider, felaktiga kostnadsförslag eller tandvårdsbehandlingar som inte kan sättas igång- Vi är mycket bekymrade, risken finns att vi tvingas höja priserna för att klara all administration, säger Raimo Pälvärinne, ordförande i Sveriges Folktandvårdsförening.

Han bedömer att en enkel undersökning i dag tar dubbelt så lång tid för tandläkarna. Främst på grund av brister i Försäkringskassans IT-system, men också för att reformen ställer stora krav på dokumentation.Ett annat problem är att patienterna ofta får felaktiga kostnadsförslag. Och det händer att tandläkare tvingas avbryta behandlingar för att de inte klarar att reda ut vad priset kommer att bli. - På många håll står arbetet nästan still, säger Raimo Pälvärinne och tillägger att såväl offentlig som privat tandvård påverkas.

Problem vid debiteringar och överföringar har också lett till felaktiga räkningar. Många patienter har antingen fått betala för mycket eller för lite för sina behandlingar.- Felen börjar bli så många att vi troligen aldrig kan rätta allt. Som tur är rör det sig bara om mindre belopp, säger Raimo Pälvärinne.

Framförallt riktas kritiken mot Försäkringskassan, som infört ett helt nytt IT-system utan att testa det ordentligt i förväg. Enligt folktandvården finns konstruktionsfel i systemet som direkt går ut över vården och drabbar patienterna.Extra problematiskt blir det när supporten hos

Försäkringskassan inte klarar att ge snabba svar. Det kan gå dagar innan frågorna besvaras och ibland får tandläkarna inga svar alls.Enligt Gunnar Eriksson, som är folktandvårdsdirektör i Västra Götaland, var tempot väldigt högt när reformen infördes.- Eftersom regelverket inte var färdigt borde man ha tagit det lite lugnare. Det blev något av ett hastverk, säger han.

På socialdepartementet är man medveten om att genomförandet av reformen varit fyllt av problem. Försäkringskassan har därför fått i uppdrag att presentera en åtgärdsplan.Dessutom har regeringen redan beslutat om flera förändringar. Bland annat har man sänkt kraven på dokumentation.- Vi kommer att följa upp reformen regelbundet och se till att det fungerar som det ska, säger Tobias Nilsson, politiskt sakkunnig hos Göran Hägglund.

Han håller inte med om att tandvårdsreformen forcerats fram, men tycker att Försäkringskassan borde ha testat IT-systemet i förväg. - Det är alltid allvarligt när patienterna drabbas. Samtidigt ligger en viktig del på tandläkarna själva, som nu måste lära sig ett helt nytt system, säger Tobias Nilsson.

"Jag hade nog inte så fel, men jag var ute för tidigt för att moderaterna skulle ha satt stopp.
Nu försöker dom sätta stopp för mig istället
Resultatet av KD,s förslag blev nedläggningar av små tandvårdskliniker på landsorten."

L-O

0 Comments:

Post a Comment

<< Home