Thursday, October 01, 2009

Röstboskapens skrik

Jag måste säga att det är högaktningsfullt av renhåriga politiker att stå för sin sak.
Röstboskap har vi alldeles för många skockar av.
Vetlanda inget undantag.

WetlandaListan är svaret för politikernas heder.

Övertygelse, sanning och heder ska leda tillbaka tilltron till våra folkvalda men som ni ser av nedanstående artikel från Barometern så är skocken inte nådig mot de som vågar ta striden för ärligheten.

Lars-Olof Reinfeldt


Politiker utskälld efter fullmäktige

Hultsfred 2009-09-29 | Uppdaterad i går 07:57

Miljöpartisten Lennart Michanek blev offentligt utskälld och förnedrad efter att ha röstat för friskolan i Virserum under fullmäktigemötet i måndags kväll. Socialdemokraten Tomas Söreling överöste honom med ovett för att han avvek från majoritetens linje.

LäS MER
Söreling bad om ursäkt för påhopp
En röst avgjorde striden om skolanUtskällningen startade i fullmäktigelokalen på Valhalls övre våning och fortsatte i trappan ner till bottenvåningen inför ett stort antal åhörare. Lennart Michanek fick höra högljudda retoriska frågor och uttryck som "Hur fan dum i huvudet är du egentligen?", "Hur i helvete kan du bara få för dig att rösta så?", "Att du bara vågar visa dig här!".
– Han tyckte också att jag borde skämmas då jag sitter med på socialdemokraternas gruppmöten, säger Lennart Michanek.
Lennart Michanek tycker att påhoppet var obehagligt men också avslöjande.
– Det visar hur starkt partipiskan viner inom det partiet, säger han. Om han hade tagit upp frågan med mig litet försiktigare hade det varit en sak men att öppet komma och gapa och skrika; det är dålig stil och mycket obalanserat.
Utskällningen ändrar inte Lennart Michaneks inställning i sakfrågan.
– Jag hade en egen uppfattning och det kan jag inte skämmas för. Jag tycker fortfarande att alla borde ha röstat ja till friskolan. Det hade varit ett enastående tillfälle att ta tillvara på den spirande entusiasm som finns i Virserum.

En av de åhörare som blev vittne till verbala attacken mot Lennart Michanek skrev ner sina intryck och skickade dem till fullmäktiges ordförande Jonny Bengtsson (S) på e-post. Privatpersonen ifrågasätter om en folkvald politiker, som dessutom är vice ordförande i fullmäktige, verkligen får bära sig åt hur som helst. Privatpersonen tycker också att utspelet var ett hån mot demokratin.
– Jag har inte talat med Tomas Söreling själv, säger Jonny Bengtsson. Men de uppgifter jag har fått från Lennart Michanek och privatpersonen är samstämmiga och jag anser det vara helt förkastligt att utrycka sig så. Mer vill jag inte säga tills vidare.
Oskarshamns-Tidningen har förgäves sökt nå Tomas Söreling för en kommentar.

Tommy Nilsson
tommy.nilsson@ot.se


Skälldes ut efter fullmäktige

Är det okej att politiker röstar efter eget huvud vid omröstningar?

RESULTAT
Ja, självklart 86,04%
Nej, verkligen inte 12,71%
Har ingen uppfattning 1,25%
Totalt antal röster: 480 st

0 Comments:

Post a Comment

<< Home