Saturday, January 24, 2009

Lördagsöppet Vetlanda Kommun

Ställ politikerna mot väggen, var en punkt kl 12,00.

Tomas Tegnér som ledde frågestunden på ett alldeles utmärkt sätt skapade en bra bild av hur de olika partierna ser på kommunens del i samhället.

Några skiljaktigheter kom fram som tex, vårdnadsbidraget och den nästan skygge, rädde och tillbakadragna Sturesson fick blomma ut. Många gjorde ett osäkert intryck men det är inte lätt att vara i deras situation när de just tagit Tjust Kulle beslutet gemensamt. På något vis så börjar Willis Josefsson få en viss förståelse för det han försöker göra i Vård och Omsorg.

Statistik-Maja fick briljera när det gällde förklara varför stora pengar kan gå till bandyn och försvarade gladeligen neddragningarna inom vård och omsorg. Jag får förstå hennes argument utifrån den stora kunskap i ämnet statistik som hon besitter. I statistiken kan de mest häpnadsväckande samband led till oanade beslut. Stackars de dementa och sjuka.

Två frågor fick allmänheten tid till att ställa, för kommunalrådet ville tydligen snabbt få slut på händelsen och reste sig när möjligheten till åskådarna kom.

En äldre herre hade synpunkter på tryggheten och buslivet runt Mogärde på kvällar och nätter och jag förstår hans frustration att kommunen inte stävjar detta. Detta är svagt av politikerna som inte vågar agera. Vetlanda-Bäckseda kommundelsråd har gjort ideliga påstötningar men när kommunalrådet var ordförande i tekniska nämnden så tyckte hon inte ens att det var värt att ta upp till behandling och skjöt över problemen på ordningsmakten.

Ricardo Maselli representerade miljöpartiet och han framförde åsikter i demokratifrågan som jag helt ställer mig bakom. Makten och ansvaret för samhället måste decentraliseras så långt det är möjligt så medmänniskorna ser varandra och hjälper varandra i närmiljön där de lever.

Den rädda och smått oroliga panelen hade svårt att försvara det omvända, där makten som dom ser det, kommer uppifrån är grunden för politikens agerande. Val har vi vart fjärde år och det får räcka kan det tyckas.

Jag har åsikten att för att få ett levande demokratiskt system så är vi tvungna att lyfta fram Kommundelsråden samt andra lokala sammanslutningar och anordna fler folkomröstningar.

Jack Andréen hade sedan ett inlägg om hur Tjust Kulle går vidare i steg II. Sedan var det slut och jag vill än en gång framföra beundran för Tomas Tegnérs sätt att leda "utfrågningen".

L-O

3 Comments:

Blogger Gunilla Hjelm said...

Någon refererade till att du skriver om mig på din blogg gång på gång.

Jag är väldigt nyfiken på hur du tänker när du kallar mig "statistik-maja", när du påstår att jag skulle hindra debatten, när du påstår att vi i panelen var rädda och oroliga.

Jag skulle också vilja veta varför du ljuger om vårt möte i fullmäktige.

Du kom fram med utsträckt hand när jag hämtade fika och du sa grattis. Jaha tack du, sa jag och tog emot din hand. Därefter tillade jag: om du sedan också slutade upp med dina personliga påhopp vore det riktigt bra.
Nej, nej, sa du, lite roligt måste jag få ha. varpå jag sa: Jag tycker inte att det är roligt. Därefter gick du därifrån.

Du, Lars-Olof Reinfeldt och Wetlandalistan har nu passerat anständighetens gräns och jag har tappat allt förtroende för dig som person och för ditt kommande parti.

Jag vet nu att du inte bryr dig om hur du förnedrar andra människor men jag vill markera att jag inte tycker att det är okej och jag skulle gärna vilja ha en förklaring på varför du agerar som du gör.

12:54 AM  
Blogger LO Reinfeldt said...

Hej Gunilla,
Jag tycker inte att statistik legitimerar neddragningar inom omsorgen men jag kan samtycka till att man får stöd i uppfattningen hur resursfördelningen ser ut.
Jag ser det som en markering från din sida att resa sig och markera utgång innan konfransieren avslutat mötet.
Jag gör inte påhopp på din person utan det du ger uttryck för och den sortens poltik du vill driva.
Du har din fulla frihet att tolka din verklighet och vi möts igen.
Hälsningar
Lars-Olof

9:25 AM  
Blogger Gunilla Hjelm said...

Istället för att svara på mina frågor slingrar du dig undan och försvarar ditt agerande.

Jag är tyvärr inte förvånad. Ena sekunden en utsträckt hand för att i nästa sekund fortsätta med påhoppen.

Eftersom du försvarar ditt agerande så har du därmed sagt att du tycker det är okej att kalla mig "statistik-maja", att påstå att vi i panelen var rädda och oroliga, att jag skulle hindra debatt eller att ljuga om mötet i fullmäktige.

Jag vill än en gång markera att det inte är okej att agera så som du och Wetlandalistan gör.

Jag diskuterar gärna sakfrågor men har inte något förtroende alls för dig och ditt kommande parti efter detta. Du har satt en nivå för debatt som är lägre än lägst.

12:26 PM  

Post a Comment

<< Home