Saturday, July 05, 2008

Ängsblomman och den gyllene regeln

Jag har just klarat av att springa 6km i skogen med de extra 10 kilo som politiken har hängt på mig. Att utföra det man har ställt in sig på att genomföra, dvs springa hela rundan utan att ge upp ger en sådan tillfredsställelse som är värd att kämpa för.

Detsamma gäller för mig inom politiken, det man har åtagit sig skall slutföras till gagn för Sveriges och Vetlandas innevånare.

Ett av de mål som gäller är att personifiera och ställa varje person inom myndigheter, förvaltningar och politiken ansvarig och synlig för de beslut de fattar.
De ska möta varje väljare och kommuninvånare öga mot öga och förklara sitt handlande.

Jag läste just "Ängsblomman" i VP och jag blir både ledsen och glad.

Glad för att hon visar mognad och kunskap i sin arbetssituation. Glad för att hon bekräftar att vi har den kompetens att klara av att göra konsekvensutredningar inom den egna förvaltningen.

Det är totalt onödiga pengar att hänskjuta problem och ansvar till utomstående konsulter.

Ledsen över att inte sätta ut namn och stå upp för sin åsikt. Det följde med en del inlägg i protesterna mot ändringsförslaget där man skymtar en rädsla för repressalier mot sina närstående pga sin kritik. Även insändare andas denna rädsla.

Det är synd och skam att vi i dagens Vetlanda ska behöva vara rädda för våra åsikter.

Detta är ett av mina politiska mål, att vi ska kunna ha en frihet för vår person utan att vara rädda för hot mot våra närstående.

Friheten behöver inte motiveras, men alltid försvaras.

"Ängsblomman" avslutar med den gyllene regeln och den är något vi alla ska ta till oss!
Vi vet inte när, var och hos vem vi kommer att vara när diagnosen demens sätts på våra huvuden.

Lars-Olof Reinfeldt
För Folket
www.reinfeldt.org

0 Comments:

Post a Comment

<< Home