Tuesday, July 01, 2008

Billigare tandvård?

Efter en dag i kaos med den nya tandvårdsförsäkringen, där det i media trummas på från regeringssidan om billigare tandvård.

På en punkt vill jag hålla med, och det är för dem som ska göra stora dyra arbeten. Där har ju ambitionen varit den att, de som behöver mest hjälp troligen får den största nyttan, men resten av befolkningen är de stora förlorarna.

Det som jag tror är den stora förlorarskaran är de många patienter som nu måste tillbringa nästan dubbelt så lång tid i tandläkarstolen. Hur stor blir det inkomstbortfallet för alla?

Allt detta för att tandläkaren ska bli administratör och utsätta patienterna med onödig röntgenstrålar.

Strålning lagras med åren och kan på så sätt påverka till oönskade mutationer och celldelning.
Jag hoppas att jag har mer fel än rätt på denna punkt men jag tycker inte man ska chansa.

För att inte upprepa för mycket. Se tidigare inslag på bloggen.

Den stor frågan återstår; Vad är det som blir billigare?

Lars-Olof Reinfeldt
För Folket
http://www.reinfeldt.org/

0 Comments:

Post a Comment

<< Home