Saturday, June 28, 2008

Råd från din tandläkare

Nitratrika grönsaker såsom rödbetor, spenat, rädisor och sallad kan hjälpa till att förebygga magsår enligt forskare på Uppsala universitet.

Nitratet omvandlas med hjälp av munnens bakterier till nitrit. När nitrit kommer ner i magsäcken omvandlas det till kväveoxid vilket ökar blodflödet och slemproduktionen i magslemhinnan.

Detta förbättrar magslemhinnans motståndskraft och mot de skador som antiinflammatoriska läkemedel kan ge.

De som använder munsköljmedel mot karies, dålig andedräkt och tandlossning förstör kroppens möjligheter att tillgodogöra sig nitriten och drabbas inte bara av magsår utan den minskar kroppens försvar mot sjukdomar.

Listerine är en storsäljare och min erfarenhet är att för vissa av mina patienter har jag märkt en viss ökning av sekundärkaries.

Det har genom åren kommit och gått diverse liknande preparat, men när nackdelarna börjar framträda så försvinner de från marknaden.

Liknande har jag tidigare beskrivit på bloggen om hur blekmedel bildar fria radikaler och vad blir verkan av detta på några års sikt?

Man ska vara oerhört restriktiv med kemiska medel i munvården.

Att lämna över denna brist på fackkunskap som vi tandläkare försöker att förmedla våra patienter till försäkringskassa innebär en fara.

System utan personlig förankring är emot min politiska uppfattning.

www.reinfeldt.org

0 Comments:

Post a Comment

<< Home