Sunday, July 06, 2008

Myndighetskontroll?

I bland är det tid för Fantomen att bli Mr. Walker och vandra på gator och torg.

Sommaren är en sådan tid när krafter och nya intryck hämtas.
Sporadisk kommer jag att kommentera viktiga händelser men den mesta tiden befinner jag hos mina vänner i Vetlanda med omnejd.

Jag tänkte bara ge er två av mina exempel ur min vardag för att belysa, varför det är så oerhört tveksamt att lita till myndigheter i alla väder och släppa iväg makten till andra instanser, vare sig de är regioner, storregioner eller sk makthavare.

Sverige och Vetlanda tar emot flyktingar och invandrare. Dessa har inga resurser att betala för sjukvård och tandvård. Av humanitära själ är det på kommunens bord att bistå med hjälp till dräglig tillvaro utan sjukdom och värk.

Dessa patienter söker då vårdgivare för behandling. Det lämnas in en förhandsprövning till kommunen för att tillse att det inte är oskälig och onödigt dyr vård som skall utföras.

Eftersom handläggarna inte besitter odontologiska kunskaper lämnar de över till en förtroendetandläkare, i detta fallet en pensionerad expert från försäkringskassan.

Detta var en ung kvinna med stora möjligheter att få ett bra bett med några fyllningar och en eller annan rotfyllning.

Beslutet kom tillbaka där det rekommenderades extraktion, av vad jag såg en helt frisk tand utan benförlust. Det ända problemet var ett kariesangrepp som enkelt kunde lagas.

Extraktion hade försämrat kvinnans framtid och framledes troligen orsakat större bettrehabiliterings-åtgärder för att få en bra munsituation.

Detta var ju en expert som hade uttalat sig för kommunens bästa?

Så här får det inte gå till, bakomliggande orsaker vet jag inte. Rasism, ekonomi eller rent av okunskap.

Jag tog mina röntgen bilder, modeller och skickade dessa till socialstyrelsens hänvisningstandläkare för bedömning.

Efter en vecka kom svaret;
Det är inte "lege artis" att dra ut den tanden och det försämrar framtiden för denna människa.

Jag är glad att våra handläggare på kommunen förstod allt detta och nu har Vetlanda kommun en annan förtroendetandläkare som även jag kan dela uppfattning med.

Det är inte alltid lätt att förstå att även den utnämnda sakkunskapen kan ha fläckar. Som ung och ny tandläkare kan det vara svårt att stå emot myndighetsförtryck.

Här ett annat exempel från tandvården;
Detta gällde en kvinna som i många år sökt hjälp för sina problem med tänderna.

Ibland var det någon som av barmhärtighet utförde det hon önskade. Det gick så långt att hon fick psykiska problem av sin situation.
Hon remitterades både hit och dit kom till odontologen i Jönköping.

Maktens män sade där, att det var inga problem med hennes tänder och det gick ut en varning till samtliga tandläkare i länet, att var det så att de behandlade denna kvinna så skulle deras legitimation vara i fara.

Tillståndet blev bara jobbigare och jobbigare, så en dag gick kvinnan och dränkte sig.
Problemet för de höga herrarna var borta och de kunde andas ut.

Livet som tandläkare är inte alltid så enkelt som politiker tror sig. Laga hål och ta betalt.

Min stora uppdragsgivare är patienten och det är viktigaste är att komma fram till en terapi som passar var och en.
Självmord får inte vara priset för att vi ska hålla en myndighetsfasad.

Bilhandlaren Alsgaard, Medilab, Louise och Tsunamin är bara några exempel på hur vi drabbas som privatpersoner när vi tror för mycket på de "kunniga".

Det behövs fler mjölkpallar och teskedsord för en bättre värld.

Lars-Olof Reinfeldt
För Folket
www.reinfeldt.org

0 Comments:

Post a Comment

<< Home