Wednesday, August 29, 2007

Louisefallets orsak

Jag blir mer förbryllad än klar över "Louise fallet".

Det känns mer som jag blir klar på varför saker har hänt, med vad är det som egentligen har hänt? Det som flickan blivit utsatt för är fulkomlig orimligt oavsett.

Orsaken till varför detta har fått ske, "vad är rätt beskrivning av skeendet i detta fallet?", är ju egentligen orsaken till varför jag engagerat mig politiskt.

Grundfelet är oöverskådligt regelverkeri och flathet till egna initiativ. Den som tar initiativ kan straffas för att ha gjort fel men den som inget gjort har ju enligt de flesta inte kunnat begå något fel.

Vi får ett samhälle som premierar feghet och ansvarsflyende personer.

Vi måste ha kurage att erkänna att vi är människor och får acceptera att ingen är ofelbar.
Att bry sig om sin nästa måste vara mera värt än skälet att hänga ut någon för offentlig smälek.

Vi ska vara tacksamma att detta skett i Vetlanda, inte själva händelsen utan att vi så till den milda grad är piskade att ta itu med detta på nära plan och inte se det som att det berör någon annan.

På tal om annat så kommer det på Fredag en artikel i Smålandsbygdens tidning som jag medverkar i. Den tar upp ännu ett stort ämne. Framtidens miljöproblem och vad är den vettigaste lösningen.

Lars-Olof Reinfeldt

0 Comments:

Post a Comment

<< Home