Thursday, May 17, 2007

Werner von Seydlitz

Jag förundras mycket över vad som gör stora människor och tillika stora företagsledare.
Vilka är de egenskaper som i samhället är lösningen till både framgång och social vällevnad.

Jag hade äran att vara bjuden på Gökotta till Farstorps Gård tillsammans med fru och många andra mycket trevliga och framgångsrika människor i och omkring Vetlanda på denna folknykter-hetens dag anno 2007.

Werner kom och pratade en stund med mig, och för att vara första gången jag träffar denne företagsledare, slog det mig hur vänlig och mänsklig han var i sin framtoning.

Det är klart att man måste vara driven ha tillgång till mycket förnuft och gå på-ar anda för att lyckas i affärer, men den värme och medmänsklighet som sken igenom är nog vad vi i dag kallar "Social Kompetens".

Att känna av människorna i sin omgivning och förstå den kraft som ligger i ett samförstånd där två människor möts och skall sluta avtal är nog en av de viktigaste faktorer till ett framgångsrikt ledarskap.

Man lär så länge man lever och Werner berättade också hur hans nya fartyg sparar in många tusentals liter diesel med transporter på havet i stället för lastbilstrafik även på relativt korta sträckor inom Sverige.

Båten är till och med så konstruerad att den vid gynnsam vind drar mindre än hälften av normal bränsleåtgång.
Detta är vad jag kallar miljövård på företagarbasis.

Det finns hopp för framtiden!

Vår stadsminister Fredrik Reinfeldt som i dagarna är i USA och upplyser om vår omvärlds framtid genom att visa på möjligheterna med en aktiv miljöpolitik. Han kommer mycket längre med denna taktik i stället för att vara pekpinne på mindre lyckad inställningar.

Detta ger också hopp för en bättre värld.

Tack Werner för en trevlig och lärorik Gökotta.

Lars-Olof Reinfeldt
www.reinfeldt.org

0 Comments:

Post a Comment

<< Home