Friday, March 23, 2007

Människans inneboende kraft

Stormen i det politiska livet blåser hård i Vetlanda.
Det kan synas småaktig med en kvarts skrivhjälp per halv år men detta handlar om mycket större värden än pengar.

Respekten för människans rätt att hävda sin plats i vår gemenskap. Respekten för våra folkvalda att lyssna och ta tillvara varje människas umbäranden i det dagliga livet.
Det handlar om den grundläggande demokratin.

Ingen människa är för mer än någon annan och när någon trampar på någon av mina medmänniskor och försöker undertrycka deras plats i vårt gemensamma folkhushåll kommer jag alltid att ställa upp på dessas rätt gentemot överheten vad den än månde komma från.

Jag kan betala den där kvarten om det är där skon klämmer men vi har alla efter förmåga bidragit till detta samhälle och då är det inte mer än rätt att alla medborgare behandlas lika och med respekt.

Allt förtryck skall med kraft bekämpas och det kommer jag aldrig att vika från.

Som tur är tog vi en runda på stan och slank in på Akropolis för lite mat.
Emanuel undrade var vi hade varit på sista tiden. Han hade sparat ett mycket speciellt vin från sitt hemland Libanon. Detta ville han bjuda oss på.

Värme, medkänsla och omtanke. Vetlanda rymmer många människor med den varan och det är vår uppgift att få fram så många av dessa människor att uttrycka sig i det öppna rummet som möjligt. Jag tänker då även på Brask och Wiktorin vid senaste fullmäktigemötet.

Vetlanda är fantastiskt så låt alla få komma till tals. Förtryck hör inte hemma i vårt samhälle av idag.

Lars-Olof Reinfeldt

0 Comments:

Post a Comment

<< Home