Thursday, August 26, 2010

Onödig 2 miljoners förlust per månad i Vård och Omsorg

Eftersom beslutet är fattat i dagens nämndsammanträde men att protokollet inte är justerat kommer jag inte att delge själva beslutet men det kommer fram förr eller senare.

Förvaltningen hade ett förslag med två punkter som de ville ha stöd för, och ville därför lyfta det i nämnden.
Alla nödvändiga politiska beslut är tagna sedan tidigare så det är igentligen bara en formsak att verkställa.

Oppositionen är på samma linje som mig och förvasltningen. En fördröjning leder bara till 2 miljoner onödig förlust varje månad i ett antal månader framåt. Pengar som kunde användas bättre tex, bättre mat, förbättrade brukarvård eller andra neddragningar som därmed inte skulle behöva göras.

Då kommer ett förslag vid sittande bord från Willis och alliansen om en fördröjning av processen till den 30 september av troligtvis valtaktiska skäl. Oppositionen vill inte delta i beslutet men säger nej när förslaget läggs fram. Därmed har man ju deltagit.

Innan i diskussionen var det tre ledamöter som uttalade stöd för förvaltningen och mitt, dvs Bengts förslag. Vid belutet träder sedan partipiskan fram. Hade det blivit votering så hade det troligtvis blivit en annan utgång.

Willis var inte sen att påpeka att jag vare sig fick lägga förslag eller yrka votering pga min sits som ersättare vid detta möte.

Synd att inte förvaltningen och Vetlandas befolkning får ordentligt stöd när det står uttryckligen att vi har kollen i kommunen.

L-O

0 Comments:

Post a Comment

<< Home