Tuesday, August 22, 2006

Persoliga tragedier

Arne ringde mig häromkvällen och var förtvivlad.

Inte nog med att han hade drabbats av Cancer och Parkinson. Nu när han började något så när återkomma och trodde på en återkomst till arbetslivet. Han hade lyckats hitta en privat arbetsgivare som förstod hans problem och som fann lämpliga arbetsuppgifter på halvtid.

Då slog försäkringskassan till och ville få hans sjukpenning till sjukersättning och sänka hans inkomst med 59%.

Jag förstod att här måste jag bry mig ordentligt och se hur reglerna ser ut idag i vårt trygga system som Socialdemokraterna värnar så om. Kann detta vara möjligt?

I huvuddrag är det så att sjukpenning är EN sak, sjukersättning en annan.

Sjukersättning (förtidspension) är - i socialdemokraternas Sverige - c:a 64% av inkomsten.

Dessutom har de fattat ett beslut om att sjukersättning ska gälla när en person varit sjuk i ett år. Detta har (m) motsatt sig. Vi vill att man ska kunna vara sjukskriven längre.

För med sjukersättning istället för sjukpenning tappar man möjligheten till rehabilitering o s v.
Det som behövs för att man ev ska kunna gå tillbaks till jobb.

Kan vara bra att ha i huvudet när (s) slår på oss för att vi vill sänka sjukpenningen till 70 %.

Dessa kloka ord har jag fått från vår riksdagskvinna Magdalena Andersson.

Med detta tror jag att Arne har en god grund när det är val den 17 September.

Hälsningar Lars-Olof Reinfeldt (m)

0 Comments:

Post a Comment

<< Home