Saturday, September 30, 2006

Nya Moderaterna i hela landet och även i Vetlanda

På väg hem igår mötte jag en medlem i moderaterna som sade. "Hade inte Fredrik kommit och reformerat partiet hade jag tänkt hoppa av. Jag var så less på skattesänknigssnacket och självgodheten."

Bilden av moderaterna som bortskämda goddags-piltar, rike-manssöner med egoismen i högsätet och plånboken i fickan som bibel, är fortfarande gällande för många.

Det är ett digert arbete att tvätta bort denna bild i hela landet. Jag skulle tro att det är det som ligger bakom siffrorna på kommunnivå, c;a 10% lägre.

Fredrik och de nya moderaternas idéer tog lång tid att mogna, stundtals var Fredrik långt ut i kylan men tog sig tillbaka till den position han har i dag. Antagligen får vi ute i landet ha tålamod med den utvecklingen.

Om man läser moderaternas Idéprogram från 2001, vilken beskriver grunden för moderaternas hela politik och samhällssyn, slås man av framförallt synen på människans okränkbarhet och sociala värde. Det är detta som de nya moderaternas politik bygger på.

Magdalena Anderssons riksdagsarbete är ett gott exempel på de nya moderaternas syn på människan i samhället. Att se och åskådliggöra vardagen för många är grundtesen i politiken och därifrån påverka samhället till gagn för alla.

Vi har även av hävd många duktiga ekonomer och samhällsbyggare i partiet. När nu Helena med glans lyckades ta sig till riksdagen känner jag mig trygg och förvissad om att Klas Håkansson kommer att göra ett bra jobb som kommunalråd tillsammans med Göran.

Det stora arbetet kommer att vara att föra ut de nya moderaternas sociala samhällssyn så vi kan komma i nivå med riksdagssiffrorna i nästa val.

Till sist vill jag tacka alla de många som gav mig kryssröster. Helt fantastiskt! Jag kommer att jobba för det förtroendet så att vi i Vetlanda skall bygga ett ännu bättre samhälle där vi trivs, utvecklas och där kommuninnevånarna får den allra bästa service som är möjlig.

Lars-Olof Reinfeldt (m)
www.reinfeldt.org

0 Comments:

Post a Comment

<< Home