Sunday, September 03, 2006

Det Fjärde budet

Som förälder och pappa vill man att det ska gå bra för sina barn i livet.
Tron och religionen är något för var och en att finna och ta ställning till.
De tre första buden handlar om detta.

Det fjärde budet låter som sålunda," Du skall hedra din fader och din moder på det att det må gå dig väl och du må länge leva i ditt land".

Lägg av pappa, får man höra men jag tror ändå att något av den tanken har gått hem.
Det verkar som jag kan lugnt överlåta deras studie och arbets-idoghet till dem, för jag känner att de gör vad de har möjlighet till.

Jag säger som Rutgerssons föräldrar sa till sina barn. Det kvittar vad ni gör barn bara ni gör något. Jag kan då intyga att Rutgersson i Fruktlunden gör massor.

Tolkningen i dagens samhälle av det fjärde budet kan gå åt andra hållet med.

Om vi inte hedrar våra barn och ser upp till dem och värdesätter deras liv, då finns det ingen framtid för någon av oss.
Vi är skyldiga att ställa upp så de kommer in i både vuxenvärlden och arbetslivet på ett ansvarsfullt sätt.

De ska inte behöva bli undanskuffade för statistikens skull till en tillvaro med bidrag och tvivlande framtidstro.

Hedra dina barn genom att ge dem en framtid!

Lars-Olof Reinfeldt (m)
www.reinfeldt.org

0 Comments:

Post a Comment

<< Home