Saturday, July 01, 2006

Myndighetssjukan

Myndigheters förmåga till oförmåga.

Som laglydig och välartad medborgare ville jag besiktiga min motorcykel. Jag tänkte att när semester börjar har jag gott om tid, en hel månad.
Jag loggade in och skulle beställa tid. Jag rekommenderades vecka 33. Men, det är ju 2 veckor efter jag skulle besiktiga!? Du får körförbud om du beställer tid för besiktning. Va!
Jag skulle naturligtvis varit ute tidigare men en månad innan är väl okey tycker man.

Det är som om myndighetssjukan slår igenom överallt. De kräver massor av oss, men när det gäller att själva stå för sina beslut och leva upp till sina påhittade diktat, så klarar dom inte det, utan vi vanliga får stå för deras påhitt. Detta sker framförallt i företagsvärlden, ni minns väl bilhandlaren i Vimmerby som fick gå i konkurs. Långt senare kom myndigheterna på att det var de som hade gjort misstag, men då var skadan redan skedd.

Vi ser dagligen sådana påfund även i vår kommun, när det unga paret ville bygga på egen tomt vid Nömmen. De fick godkänt av Bygg och Miljö i Vetlanda angående placering och strandskydd. Länsstyrelsen blev rädd för Naturvårdsverket, ändrade sig och sa nej.

Vem vet bäst hur våra betingelser i vår kommun ser ut om inte våra egna. Därför måste vi börja sätta stopp för varje tendens från myndigheter med snävt storstadsperspektiv som vill försvåra för oss att få en levande och expansiv landsbygd.

Lars-Olof Reinfeldt (m)
www.reinfeldt.org

0 Comments:

Post a Comment

<< Home